Bevis at du er bedre enn konkurrentene

– Dersom du kan dokumentere verdien av forslagene du kommer med, får du bedre resultater og fungerer som en rådgiver.

Det sa digital direktør Thomas Johansen i PHD Norge da han nylig var på besøk hos Aller.

Skaper bedre forståelse
Johansen var invitert for å fortelle om sin hverdag i mediebyrå, om planlegging av kampanjer og om hvordan få til samarbeidet best mulig.

– Slike møter er fine arenaer for å få Aller til å forstå oss bedre, og for oss til å bli bedre kjent med personene i Aller ved å diskutere ulike problemstillinger, sier Johansen.

Han ga også fra seg en velment huskeliste til rådgiverne på Hasle med stikkord til hvordan man kan være en ultimat rådgiver for PHD og deres kunder. Huskelisten finner du nederst i saken.
 

Fra gullfiskbollen og ut i havet
Markedet for mediekjøp har blitt en større boltreplass. Mulighetene er mange.  Mediedøgnet ruller ustanselig. Mediekjøp vurderes kontinuerlig i markedet. På ulike plattformer, med ulik kjøpsmetodikk – og til ulike effekter.

– Jobben går tross alt på å treffe menneskene bak tallene på en effektiv måte, sier digitaldirektøren i PHD, og lister opp en rekke spørsmål man bør stille seg i arbeidet:

Hvordan er brukermønsteret? Hvor skal man være til stede? Hvordan tilegner vi oss riktig innsikt? Hvordan når vi fram til hodene deres og får deres oppmerksomhet? Hvilken kjøpsmetodikk løser oppgaven mest effektivt? Hvordan måle og dokumentere effektene?
 

Hvordan bli en ultimat rådgiver?
I sitt morgenforedrag bød Johansen også på en konkret huskeliste til rådgiverne i Aller. Den gjengir vi gladelig her:

  • Sett deg inn i kundens behov og forventninger. Spør hvis disse er uklare.
  • Lytt til brief. Utfordre dersom du mener informasjonen er utilstrekkelig.
  • Lever i henhold til brief. Benytt malverk eller etabler dette.
  • Inkluder argumentasjon, dokumentasjon og tallmateriale
  • Ikke selg – men gi råd! Ingen rådgiver er egentlig interessert i hva du har å selge, med mindre det løser en definert oppgave.

Se videointervju med Thomas Johansen i PHD øverst i saken.

 



Aktuelt