– Facebook-feeden er irrelevant for dagens ungdom!

Lina Aas-Eng har studert 13-åringers medievaner.

 – Alle har en Facebook-konto, men bruker den nærmest som en mailboks. Der sjekkes skole, fritidsaktiviteter og eventer, mens Facebook-feeden er irrelevant for de jeg har snakket med, sier Aas-Eng. Hun har dybdeintervjuet 13 åringer og fått overraskende svar.

Når det gjelder Instagram, viser det seg at dagens ungdom har flere ulike kontoer for ulik bruk. Basert på undersøkelsene, må annonsører tenke helt nytt når de skal treffe fremtidens voksne.
– Det er kjempeutfordrende. Når vi ser at de deler opp kontoene og har ulike funksjoner på de ulike og har kuttet Facebook helt. I tillegg har de flyttet kommunikasjon til andre kanaler som ikke er like utviklet i forhold til segmenterings- og analysemuligheter. Da må man utvikle systemer som fanger opp det vi kaller dark social, den trafikken vi ikke ser. Og vi må se på andre måter å snakke til de på som går bort fra det som har vært tradisjonell tenkning i sosiale medier.

 



Aktuelt