350 prosent økt kjennskap

Advokatforsikring var et ukjent produkt for de fleste. HELP forsikring gjorde noe med det.

Juridisk hjelp var tidligere forbeholdt enkeltpersoner med veldig god økonomi. Så introduserte HELP advokatforsikring som gir vanlige folk personlig advokatbistand akkurat når de måtte trenge det. Men til tross for nesten 300.000 kunder, hadde HELP liten kjennskap i markedet. Og selv om HELP er et av Norges største miljø innen privatrett, ble de ikke sett på som en attraktiv arbeidsplass for erfarne advokater. Advokatforsikring var rett og slett kjedelig materie for de aller fleste. Dette ønsket HELP å endre på.

Den arrogante advokaten
Ideen til Futatsu var å gi "advokathjelp til alle" et sympatisk ansikt. Det finnes enorm motstand og arroganse i de etablerte advokatkontorene overfor HELP fordi det "bare" er et forsikringsselskap. De ønsket derfor et tydelig konsept som med humor og selvtillit viste hva HELP stod for. I serien Suits fant Futatsu en arrogant advokat å bygge videre på.

Det ble produsert 15 webfilmer som var mellom 10 sekunder og 1 minutt lange. Aller anbefalte HELP å bruke Dagbladet for å bygge bredde. Filmene ble også delt i sosiale medier, det ble laget artikler som beskrev den nye «serien» som skulle bli en «snakkis» Ved å ta i bruk et helt nytt format, outstream, ville enda mer omtale og PR, spesielt i mediebransjen, øke kjennskapen til HELP og The Lawyer ytterligere.

Det er Rebecka Killingstad i Aller som har vært ansvarlig for The Lawyer.
– Det har vært et utrolig morsomt case å jobbe med da både kunde og byrå var villige til å teste noe helt nytt. Vi fikk sjansen til å komme inn tidlig i prosessen, og det er da de beste casene kommer frem – når man virkelig samarbeider for å nå et felles mål om gode resultater. Futatsu Industries har laget grymma videoer med et utrolig bra konsept, og vi fikk mulighet til å bruke våre kanaler og formater på best mulig måte. Da blir det bra!

Outstream
Oustream er videoannonser i redaksjonelle artikler. Filmene ble publisert i to puljer fordelt over to uker. Underveis jobbet Aller sammen med Adform og Futatsu for å optimalisere kampanjen. Det ble lagt på en frekvens per film så man ikke ble eksponert for samme film for mange ganger.

På dagbladet.no ble det publisert en nativeartikkel vinklet som en kultursak om den nye serien. I artikkelen lå det flere filmer, og den ble delt i sosiale medier (Se og hør og Dagbladet). I tillegg til saken om The Lawyer, ble det laget to saker med faglig innhold og fokus på når man kan trenge advokathjelp/forsikring. En av dem ble publisert på Dagbladet.no og den andre på KK.no.

Resultat
Målt mot kontrollgruppen oppnådde kampanjen følgende resultat blant de som hadde sett reklame fra HELP Forsikring:

  • Kjennskap til forsikringstypen økte med 102 %
  • Kjennskap til HELP Forsikring økte med hele 350 % (uhjulpet)
  • Hjulpen kjennskap til HELP Forsikring økte med 49 %
  • 62 % mente reklamen var «underholdende» hvilket er langt over tilsvarende målinger både online og på print.
  • 35 % vurderer å skaffe advokatforsikring hvilket er meget gode tall i denne kategorien.

Andre resultater

  • In screen 85 %
  • Video completion rate 21 %- 40%, sammenlignet med standard video-bannere 2 % (kilde; Adform)
  • Snitt CTR:0.31
  • 582 451 video complete
  • Totalt har filmene ble avspilt i 110 548 minutter.
  • Reach på over 1 million mennesker kun via Outstream ( 1 036 069 ).
  • 25 220 visninger av Native artiklene med snitt lesetid på over 3 minutter.

For mer informasjon, ta kontakt med Rebecka Killingstad.

The Lawyer er nominert til Aller Best fra første kvartal i 2017.

 



Aktuelt